Svenske skianlæg solgte liftkort for 1,7 milliarder kroner
Sammenslutningen af svenske skianlæg (SLAO) har netop offentliggjort deres brancherapport for sæson 2017/2018.
Rapporten viser, at der i sæsonen blev solgt liftkort for 1,7 milliarder svenske kroner eksklusiv moms. En øgning på 16 procent i forhold til året før og rekord for de svenske skianlæg. Antallet af skidage for de 50 mest besøgte anlæg blev øget med 10 procent. Sidstnævnte hænger sammen med gode vejrforhold med masser af sne.
Den største vækst i sæsonen skete i Kungsberget, hvor fremgangen var på 31 procent. Isaberg i det sydlige Sverige kan melde om en fremgang på 26 procent. Hos Romme Alpin og Branäs var væksten henholdsvis 25 og 23 procent.
Den største omsætning på liftkort er hos Skistar Sälen, der i sæsonen solgte for 373 millioner svenske kroner, mens Skistar Åre omsatte 299 millioner kroner. Nr. tre på ranglisten er Vemdalen, også administret af SkiStar. Derefter følger Romme Alpin, Branäs, Idre Fjäll og Kläppen på ranglisten over omsætning på liftkort. Generelt er det destinationerne i Dalarna og Jämtland, der er mest populære. Men der er stor vækst i det sydlige Sverige, hvilket blandt andet skyldes mange danske gæster.
Rapporten nævner desuden at der i den forgangne sæson blev investeret 275 millioner svenske kroner i udbygning af anlæg, og at der i den kommende sæson er planlagt nye investeringer for 340 millioner kroner.