Svenske skidestinationer solgte liftkort for 1,46 milliarder kroner i forgangne sæson
Sæson 2016/2017 blev en ny rekordsæson for de svenske skidestinationer. Totalt blev der solgt liftkort for 1,46 milliarder svenske kroner (ex. moms) på de svenske skidestinationer, hvilket er en forbedring med 6 procent i forhold sæsonen før, der også var en rekordsæson. Desuden blev antal skidage for 50 mest besøgte destinationer øget med tre procent.
Forklaringen bag fremgangen er blandt andet en tidlig sæsonstart med gode sneforhold og en øget interesse grundet masser af nye pister, nye lifter og en række spændende events på skidestinationerne.
“Vinterens tal vidner om en stabil og attraktiv branche som fortsætter med at lokke mange skiløbere til. Vores skianlæg er veludrustet og bliver stadig mere snesikre”, forklarer Titti Rodling, der er direktør for de svenske skianlægs sammenslutning.
De største område, rent omsætningsmæssigt, er Skistar Sälen med en omsætning på 327 millioner kroner for sæson 2016/2017. Skistar Åre følger som næststørste med 259 milloner, Skistar Vemdalen havde en omsætning på 142 millioner som tredjebedst, og derefter følger Romme Alpin, Branäs, idre Fjäll, Kläppen og Stöten.
Det øvrige destinationer i top-15 i Sverige, når det gælder omsætning på liftkort, er Hemavan/Tärnaby, Kungsberget, Ramundsberget, Hamrafjällets lift (Tänndalen), Järvsö, Lofsdalen og Orsa Grönklitt.